KEMBANGKAN WANG ANDA SECARA ISLAM dan PROFESIONAL

KEMBANGKAN WANG ANDA SECARA ISLAM dan PROFESIONAL

Ahad, 30 September 2007

Tip Kewangan 0709.1

TIP KEWANGAN 0709.1
Prinsip kewangan adalah universal.Setiap daripada kita inginkan kebebasan kewangan (bebas memiliki dan tiada hutang). Buku-buku kewangan menyuruh kita menyimpan 10% (1/10) daripada pendapatan kita. Buku klasik pertama yang mengutarakan saranan ini ialah ”The Richest Man in Babylon”.
Bagaimana melakukannya?
Dalam konsep penghargaan kewangan ia dipanggil sebagai“Pay Your Self First”.Sebaik sahaja anda mendapat sebarang pendapatan, hargailah diri anda lebih dahulu. Keluarkan 1/10 daripada pendapatan itu dan simpan dalam akaun berasingan.
Adakah anda telah melakukannya?
Tahniah! Bagi anda yang telah melakukannya. Anda pasti telah dan akan menikmati keselesaan kewangan seperti yang anda inginkan. Bagi anda yang belum melakukannya, lakukan sekarang! Mungkin anda berasa sukar.
Seringkali saya terdengar kata-kata seperti ini:-”Bukan saya tak mahu menyimpan, tapi tak cukup. Ada sahaja barang yang perlu dibeli dan ada sahaja benda yang perlu dibayar” atau “Nak simpan? Tak cukup lagi ada la” atau “Baru dapat gaji je, habis. Tak sempat nak simpan pun”. Oleh itu, macam mana hendak buat?
Senang...Tukar keutamaan anda daripada terus menjadi pembayar kepada pengumpul. Jika anda tidak mampu simpan 10% daripada pendapatan, mulakan dengan hanya 1%. Jika gaji anda RM2,000 sebulan, jadi simpanlah RM20. Begitu juga jika anda dapat pendapatan sampingan, misalnya untung jualan RM300, jadi simpanlah RM3 sahaja.Tak kan RM20 dan RM3 anda tak mampu? Anda boleh!
Jika anda dapat bonus, bagaimana? Namanya pun bonus, beri bonus kepada simpanan anda. Simpan lebih, mungkin 5% (Bonus sebaiknya anda simpan 33% atau 1/3). Sedikit masa lagi anda akan rasa selesa dan seronok menyimpan daripada membayar. Pada masa itu anda naikkanlah kadar simpanan kepada 2% (RM40). Kemudiannya tingkatkan kepada 5%, 7% dan 10%. Ia mungkin dilakukan dalam tempoh setahun.
Hargai penat lelah anda. Ingat! ”Pay Your Self First”.
InsyaAllah, dengan cara ini anda akan mencapai kebebasan kewangan di tahun-tahun yang mendatang.
Dalam siri 0709.2 nanti saya akan berikan tip bagaimana mengembangkan simpanan anda berkali-kali ganda melalui pelaburan.

1 ulasan:

  1. benar kata encik razak. kebanyakan kita menghabiskan wang gaji dan masa yang banyak untuk orang lain sedangkan untuk diri sendiri diabaikan.kita terlalu terikat dengan istilah pengorbanan.

    BalasPadam