KEMBANGKAN WANG ANDA SECARA ISLAM dan PROFESIONAL

KEMBANGKAN WANG ANDA SECARA ISLAM dan PROFESIONAL

Jumaat, 22 Jun 2007

Strategi Mencapai Untung Tertinggi Dengan Unit Trust

Kali ini saya ingin berkongsi tentang strategi terbaik untuk memperolehi untung tertinggi daripada setiap pelaburan anda.

Seperti yang pernah saya sebutkan dalam blog yang lepas bahawa Saham Amanah (Unit Trust) adalah satu daripada instrumen pelaburan kewangan yang terbaik. Ia adalah 'kenderaan' kewangan yang penting bagi populasi masyarakat di negara-negara maju. Di Jepun, United Kingdom dan Amerika Syarikat lebih daripada 45% rakyat mereka menabung dalam Saham Amanah dan bukan lagi dalam simpanan tetap atau instrumen simpanan lain yang memberi kesan kepada kadar faedah pinjaman. Nilai aset bersih saham amanah di Amerika Syarikat setakat bulan April 2007 ialah sekitar USD9 trillion. Ciri 'compaunding' dalam saham amanah adalah antara sebab mengapa ia menjadi instrumen utama pelaburan kebanyakan pelabur bijak.

Untuk memudahkan anda semua, saya berikan strategi menguntungkan ini secara tips:

TIP 1: OBJEKTIF PELABURAN YANG JELAS
Sebelum anda melabur, pastikan anda mempunyai tujuan yang jelas mengapa anda melabur. Setiap pelaburan dalam setiap dana mesti mempunyai objektif yang jelas. Antara objektif utama mengapa ramai orang melabur dalam saham amanah ialah:-
i. Plan kewangan persaraan
ii. Mengumpul kekayaan (kebebasan kewangan)
iii. Plan pendidikan tinggi anak-anak
iv. Plan memiliki rumah & hartanah
v. Plan pengembangan carauman KWSP
dan pelbagai tujuan peribadi yang lain.
Bagi syarikat, kooperasi, pertubuhan dan sebagainya, mereka mempunyai agenda tersendiri yang lebih menumpu untuk membesarkan keuntungan atau dana mereka.
Apabila anda telah mempunyai objektif pelaburan yang jelas, maka anda dengan senang hati akan menerima apa sahaja bentuk dan tahap pulangan yang akan diterima. Anda tidak mudah panik atau terlalu teruja dengan pulangan yang diterima pada masa-masa yang anda tidak jangkakan.

TIP 2: MEMILIH DANA YANG SESUAI
Pemilihan dana yang sesuai dengan profil anda adalah penting. Jika anda seorang yang agresif, eloklah anda memilih dana-dana yang sama sifatnya. Begitu juga jika anda seorang yang moderate (sederhana) atau konsevertif, maka dana yang sesuai dengan anda ialah dana yang moderate dan konservertif. Syarikat-syarikat pengurus dana telah menyediakan barisan dana yang sesuai untuk semua profil pelabur. Pilihlah dana yang sesuai dengan profil anda.

TIP 3: MEMILIH PENGURUS DANA YANG BETUL
Di Malaysia terdapat kira-kira 35 syarikat pengurus dana saham amanah swasta. Masing-masing mereka mahu memeriahkan industri yang bernilai berbillion ringgit ini. Bagaimanapun bukan semua pengurus dana mempunyai kecekapan dan kemahiran yang tinggi untuk memberi pulangan yang tinggi, stabil, berterusan dan selamat. Oleh itu, untuk menjamin pelaburan anda memperolehi untung terbaik seperti yang anda harapkan, stabil, berterusan berprestasi dan selamat, pilihlah syarikat pengurus dana saham amanah yang ternama, menguruskan Nilai Aset Bersih yang banyak serta mendapat pengiktirafan antarabangsa yang banyak. Syarikat begini terbukti telah memberikan pulangan yang sangat menggembirakan pelabur. Untuk lebih mudah memilih syarikat pengurus dana yang terbaik, lihatlah 'ranking' yang dikeluarkan oleh FMUTM atau mana-mana badan pengiktirafan yang sah. Pengurus yang berkedudukan No.1 adalah yang sepatutnya anda pilih untuk menguruskan pelaburan anda.

TIP 4: 'SWITCHING'
Satu lagi tip yang berguna untuk memperolehi untung terbaik ialah dengan melakukan pindahan daripada dana semasa kepada dana yang lebih berprestasi. Ia terpulang kepada pengetahuan dan kemahiran anda. Atau, anda juga boleh berbincang dengan perunding saham amanah anda untuk melakukannya. Pada sesuatu ketika, pindahan dana menguntungkan anda.

TIP 5: 'DOLLAR COST AVERAGING'
Bagi anda yang mengetahui prinsip DCA ini, saya pasti anda tidak akan melepaskan peluang untuk melakukannya. DCA adalah suatu disiplin kewangan yang amat baik. Anda memperuntukkan sejumlah amaun tetap untuk dilaburkan ke dalam dana sedia ada secara konsisten. Misalnya RM500 setiap bulan atau boleh juga setiap minggu atau sela-sela waktu yang anda mampu. Pelaburan tetap ini akan memampukan anda mengatasi inflasi, mengawal turun naik pasaran serta merendahkan kos unit anda. Apabila ini berlaku, maka anda akan menikmati keuntuungan yang lebih baik pada bila-bila masa anda memerlukan wang atau mengikut objektif masa yang anda telah tetapkan.


Oleh itu, saya sarankan kepada anda segerakan usaha anda untuk menjamin masa depan anda lebih baik dengan kewangan yang lebih daripada mencukupi.

SELAMAT MELABUR - JUMPA LAGI.

RAZAK MUTUAL.

1 ulasan:

  1. wow! benda bagus ni... saya ada jugak melabur... tapi x pernah tahu strategi begini. tahniah n tq le krn bg tau.

    BalasPadam